Testbädden InnoMera får näringslivet, civilsamhället, akademin och kommuner att dela kunskaper och för att utveckla välfärdsteknik.

Region Örebro län Region Örebro län

LifeMirror

Kan vi öka känslan av trygghet med hjälp av välfärdsteknik, för personer som bor i trygghetsbostäder? Det var frågan Örebro kommun ville ha svar på inför det här testet.

De finns många äldre människor som lider av ensamhet och känner en stor otrygg i vardagen. Det kan exempelvis handla om en rädsla för att ramla, för att bli utsatt för brott eller för att inte förstå det sociala klimatet. Dessa känslor kan i sin tur bidra till en dålig självkänsla. 

I testet "Lifemirror" ville Örebro kommun undersöka om ny teknik kunde öka känslan av trygghet hos äldre personer i en trygghetsbostad i Örebro. 

Lösning som testades  

En digital badrumsspegel som installerades i hyresgästernas (testpersonernas) badrum och en sensor. Spegelns funktion var att kommunicera ut budskap och frågor till hyresgästen. Hyresgästerna svarade genom att trycka ja eller nej på spegeln.

Sensorn som installerades skickade ett automatiskt sms till utsedda anhöriga när hyresgästen gick in i badrummet. 

Genomförande

Fyra intresserade hyresgäster anmälde sig och deltog i testet. Spegelskåpen i deras badrum byttes ut till den nya tekniken och därefter skedde djupintervjuer med testpersonerna och aktivitetsvärdarna.

Budskapen och frågorna som skulle visas på spegeln bestämdes gemensamt av testpersonerna och aktivitetsvärdarna.  Det kunde exempelvis vara information om kommande händelser, tider och väder. 

LifeMirror-spegeln var under utveckling, vilket innebar att innovatören involverade användarna och utvärderade användarvändligheten löpande under hela testets gång. 

Efter testet genomfördes ett slutseminarium där alla intressenter deltog. 

Resultat och lärdomar

En viktig lärdom från testet är att känslan av trygghet är väldigt individuellt och vissa personer kände sig inte mer trygga av testet. Däremot var både testpersonerna och de anhöriga väldigt positivt inställda till sensorlösningen som innebar att ett SMS skickades ut automatiskt till anhöriga när hyresgästen gick in i badrummet på morgonen. 

Företaget tog till sig av resultatet och lanserade därefter en ny produkt med fokus på sensortekniken.

Örebro kommun tror att urvalet av testpersoner påverkade testresultatet. Just dessa testpersoner var intresserade av att bli underhållna och få stimulans via spegeln, vilket innebar att spegeln fick en annan funktion än vad den var tänkt för till en början. 

Tidsperiod och omfattning

Testet tog cirka fyra månader och skedde mellan december 2017 till mars 2018.

En äldre man ler och tittar på sig själv i en spegel, han håller upp två fingrar vid sitt vänstra öga.

Annette Gustafsson

Innovationsledare Örebro kommun

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 17 oktober 2022