Detta vi vill uppnå
Ett exempel på sådana situationer är vid SIP-möten, när familjehem behöver stöd eller när anhöriga önskar kontakt med enskilda men inte har möjlighet att träffas fysiskt.
Förvaltningen står inför utmaningar i bland annat kompetensförsörjning och ekonomi. Det finns därför ett behov av att effektivisera vissa processer för att medarbetarna ska kunna nyttja sin tid åt de personer verksamheterna möter.
Ett sätt för verksamheterna att öka både flexibilitet, kvalitet, tillgänglighet och att effektivisera är genom digitala möten. Digitala möten där känslig information behandlas ställer krav på säkerhet. Förvaltningen vill kunna ha digitala möten utan att äventyra den enskildes integritet och informationssäkerheten.
Inom socialpsykiatrin är medarbetarna i behov av ett arbetsredskap som ger möjlighet till olika typer av kommunikation och möten för att kunna anpassa insatsen efter den enskildes behov.
Individer inom socialpsykiatrin är i behov av en alternativ mötesform än fysiska träffar.
Lösning som testas
Tjänsten Digitalt möte från Inera som ska göra det enkelt att komma igång med säkra möten på distans. Genom att alla deltagare identifierar sig med e-legitimation kan tjänsten användas vid möten där känsliga personuppgifter hanteras.
Genomförande
Resultat och lärdomar
För att kunna mäta upplevelsen av tjänsten från både medarbetare och enskilda har enkät valts som mätinstrument. Enkäten har även kompletterats genom dialoger med medarbetarna.
Enkäten har varit anonym och delats upp utifrån två ingångsvärden, de som bjudit in till möte samt de som blivit inbjudna till möte. Totalt har 51 svar kommit in, 17 av dessa har bjudit in till möte och 34 har blivit inbjudna till möte. De som blivit inbjudna till möte har fått svara på olika enkäter beroende på om de haft möte med 1. personal inom socialpsykiatrin 2. haft utskrivningsplanering eller 3. är anhörig, kommun eller regionanställd, övrig eller haft möte med socialsekreterare. Av de 34 som blivit inbjudna till möte har, 24 varit kommun- eller regionanställda, 1 anhörig, 0 för den inom äldreomsorgen som deltagit i en utskrivningsplanering, 3 som haft möte med boendestödjare, 5 som haft möte med socialsekreterare och 1 övrig.
Tidsperiod och omfattning
- Utbildning administratör: 28 augusti
- Utbildning medarbetare: 31 augusti alt 1 september
- Uppstartsmöte: 26 september
- Testperiod: 26 september - 1 december
Uppföljningsmöten har skett var tredje vecka. För en grupp har även individuella uppföljningar bokats in.
Enskilda utvärderingsmöten har även bokats in med samtliga medarbetare som testat tjänsten.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 21 december 2023